Banda – wykonane z elastycznego materiału otoczenie stołu. Zazwyczaj pokryte suknem tak i jak blat stołu. Zapobiega wypadnięciu bili poza stół.
Bila Pikowa – używana do gry w Karambol, najczęściej jest nią biała bila oznaczona kropką. Na potrzeby meczy rozgrywanych w telewizji używana jest bila w kolorze żółtym.
Break – punkty zdobyte przy jednym uderzeniu; rozbicie.
Cofnięcie (cofka, rotacja wsteczna) – cofnięcie bili po odbiciu z bilą rozgrywającą, w wyniku uderzenia bili białej poniżej jej środkowego punktu.
Diamenty – pomocne w ocenianiu odległości na stole bilardowym i mierzeniu kątów. Są to punkty na obrzeżach stołu dzielące go na równe części.
Dziewiątka – jedna z popularnych odmian gier bilardowych, rozgrywana za pomocą dziewięciu ponumerowanych bil. Bile wbijane są kolejno od najniższej numerem, aż po 9 bilę.
Fałsze – rozegranie białą bilą z boczną rotacją (w lewo lub prawo).
Faul – każde nieprawidłowe zagranie, czyli gra niezgodna z regułami gry. W wyniku faulu kolejka przechodzi na przeciwnika, który dodatkowo ma prawo zmienić położenie białej bili.
Ferula – fragment kija znajdujący się na końcu szczytówki, wykonana z plastiku lub metalu. Uderzenie bili tą częścią jest faulem.
Frame – partia snookera.
Gra deklarowana – to gra, gdzie uczestnicy deklarują którą bilę do jakiej łuzy.
Gwint – miejsce łączenia kijów dwuczęściowych skręcanych.
Jump (skok bil) – jedna z bilardowych sztuczek w wyniku której podskakuje biała bila, gdy mamy utrudniony dostęp do bili rozgrywanej. Często wykorzystuje się ten trik w celu wykonania skoku bili przy użyciu odkręconej szczytówki kija. Nie zapomnij przed rozkręceniem kija zdeklarować, w jakim celu to robisz – inaczej rozkręcenie kija jest traktowane jako sygnał poddania się).
Kapka (tip) – wykonana najczęściej ze skóry końcówka kija bilardowego. Jedyna część kija, którą możemy dokonać uderzenia. W celu konserwacji i zachowania odpowiedniego tarcia należy często smarować ją kredą.
Karambol – inaczej bilard francuski, jedna z wielu odmian gry w bilard. Gra odbywa się za pomocą trzech bil rozbijanych na stole bez łuz. Bile w karambolu powinny zderzać się ze sobą wg. ściśle określonych zasad.
Kombinacja (kombi) – w trakcie gry deklarowanej: zagranie bilą niezdeklarowaną w deklarowaną.
Kreda – niezbędna do smarowania kapki kija bilardowego. Dzięki odpowiedniej ilości kredy kij nie ześlizguje się w trakcie uderzenia w bile.
Linia bazy – linia poza polem bazy, oddziela ją na wysokości drugiego diamentu.
Losowanie ala bande – losowanie w celu wyłonienia gracza rozpoczynającego grę. Polega na uderzeniu z bazy w bile w kierunku krótszej bandy tak, aby odbiła się od niej. Grę rozpoczyna zawodnik, którego bila zatrzymała się najbliżej krótkiej bandy.
Łuzy (inaczej kieszenie) – otwory w sole, do których wbijane są bile.
Masse (biała po łuku) – zakrzywienie toru ruchu białej bili poprzez uderzenie kijem w prawie pionie.
Nieskończona – jedna z odmian bilardu, znana także jako 14/1. W tej grze zawodnicy określają maksymalną liczbę punktów do zdobycia, aby wygrać rozrywkę. Za każdą wbita bilę gracz otrzymuje jeden punkt.
Odstawna (safe) – techniczne zagranie, które ma na celu utrudnienie gry przeciwnikowi.
Ósemka – jedna z najpopularniejszych gier bilardowych. Zawodnicy wbijają swoje bile (całe lub połówki), na końcu wbijana jest bila z numerem osiem.
Partia – jedna rozgrywka lub kolejka gry. Na partie składa się cały mecz bilardowy.
Partia z kija – tak nazywane jest robicie,w wyniku którego przynajmniej jedna z bil wpadła do łuzy, a gracz wbija kolejno wszystkie bile wygrywając w ten sposób partię.
Pchnięcie – za długi kontakt kapki z biała bila – jest to zagranie karne faulem.
Pole bazy – część stołu bilardowego wyznaczona przez linie bazy. Na polu bazy ustawia się bilę biała do rozegrania lub w grze w ósemkę – po faulu.
Pozycjoner – urządzenie, dzięki któremu zaznaczana jest pozycja bili.
Punkt główny – Znajduje się na wysokości drugiego diamentu, w tym miejscy ustawia się pierwsza bilę trójkąta.
Rączka – część kija bilardowego trzymana przez zawodnika ręką. Często owinięta nicą lub gumą, aby zapobiec ześlizgiwaniu się z rąk w trakcie gry.
Rękawiczka – bilardowa, trzyplacowa rękawica. Używana przez niektórych zawodników, w celu lepszego prowadzenia kija.
Rozbicie – pierwsze uderzenie w grze (otwarcie gry).
Rozbijak – niektórzy z zawodników stosują do gry dwa kije, z czego jeden jest przeznaczony tylko do rozbijania bil. Jest to z reguły nieco cięższy kij, dodatkowo wzmocniony i z twardszą końcówką.
Snooker – angielska odmiana gry w bilard, rozgrywana na większych, dwunastostopowych stołach do snookera. Rozgrywana 15 bilami czerwonymi (każda o wartości 1 punktu) oraz 6 kolorowymi (o wartości 2-7 punktów). Gra rozgrywana jest na punkty, maksymalna ich ilość do zdobycia w grze wynosi 147.
Stop (stoper) – techniczne zagranie, w wyniku którego biała bila zatrzymuje się w miejscu uderzonej bili, w efekcie uderzenia białej bili tuż poniżej jej środka.
Stół otwarty – dotyczy gry w ósemkę. Sytuacja na początku gry, gdy graczenie mają jeszcze przypisanych bil pełnych i połówek.
Stół zamknięty – również dotyczy gry w ósemkę. Następuje zaraz po stole otwartym, gdy zawodnik wbije deklarowaną bilę dokonując tym samym przypisania bil całych i połówek.
Szczytówka – zakończona kapką przednia część kija bilardowego.
Ścigacz (przednia rotacja) – techniczne zagranie polegające na uderzeniu w górną cześć bili, które powoduje jej toczenie się za uderzoną bilą.
Triki (triki bilardowe, trick shots) – ciekawe, techniczne zagrania w wyniku których bile zachowują się w niecodzienny sposób. Na świecie urządzane są także zawody w trikach bilardowych, jest to niezwykle ciekawy i widowiskowy sport.
Trójkąt – przyrząd do układania bil do rozbicia, niezbędny przedmiot w grze.
Wędka (pomocnik, podpórka, grabki) – kij pomocniczy zakończony krzyżakiem lub pająkiem. Układany na stole w celu podtrzymania szczytówki kija, pomaga we właściwym uderzeniu bil.
Wypchnięcie (push out) – dotyczy gry w dziewiątkę. Gdy po rozbiciu gracz ma niewygodna sytuację na stole, ma możliwość zdeklarowania push out i rozegrania bili w dowolny sposób bez zagrożenia faulem. Jego przeciwnik może natomiast zdecydować, czy chce podjąć dalszą walkę.
Zdzierak – akcesorium do służące do czyszczenia kapki.