Aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie nasz serwis www korzysta z plików cookies, które zapewniają prawidłowe działanie serwisu internetowego. Pliki cookies odpowiadają za działanie podstawowych funkcji serwisu www, a po uzyskaniu Twojej zgody, są przez nas wykorzystywane do obserwacji statystyk, analizy sposobów korzystania z serwisu internetowego oraz do celów marketingowych. Nasz serwis używa także plików cookies podmiotów trzecich poprzez wykorzystanie zewnętrznych narzędzi analitycznych i marketingowych. W celu zaakceptowania instalowania na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies powyższych kategorii kliknij przycisk “Zaakceptuj wszystko”. Możesz także wybrać ustawienia plików cookies poprzez wybranie przycisku “Zmień ustawienia”, dokonując wyboru jakie pliki cookies zostaną zainstalowane na Twoim urządzeniu końcowym. Wybierasz poszczególne opcje i zatwierdzasz je przyciskiem “Zapisz ustawienia”. Więcej informacji znajdziesz się w Polityce prywatności.
Banda – wykonane z elastycznego materiału otoczenie stołu. Zazwyczaj pokryte suknem tak i jak blat stołu. Zapobiega wypadnięciu bili poza stół.
Bila Pikowa – używana do gry w Karambol, najczęściej jest nią biała bila oznaczona kropką. Na potrzeby meczy rozgrywanych w telewizji używana jest bila w kolorze żółtym.
Break – punkty zdobyte przy jednym uderzeniu; rozbicie.
Cofnięcie (cofka, rotacja wsteczna) – cofnięcie bili po odbiciu z bilą rozgrywającą, w wyniku uderzenia bili białej poniżej jej środkowego punktu.
Diamenty – pomocne w ocenianiu odległości na stole bilardowym i mierzeniu kątów. Są to punkty na obrzeżach stołu dzielące go na równe części.
Dziewiątka – jedna z popularnych odmian gier bilardowych, rozgrywana za pomocą dziewięciu ponumerowanych bil. Bile wbijane są kolejno od najniższej numerem, aż po 9 bilę.
Fałsze – rozegranie białą bilą z boczną rotacją (w lewo lub prawo).
Faul – każde nieprawidłowe zagranie, czyli gra niezgodna z regułami gry. W wyniku faulu kolejka przechodzi na przeciwnika, który dodatkowo ma prawo zmienić położenie białej bili.
Ferula – fragment kija znajdujący się na końcu szczytówki, wykonana z plastiku lub metalu. Uderzenie bili tą częścią jest faulem.
Frame – partia snookera.
Gra deklarowana – to gra, gdzie uczestnicy deklarują którą bilę do jakiej łuzy.
Gwint – miejsce łączenia kijów dwuczęściowych skręcanych.
Jump (skok bil) – jedna z bilardowych sztuczek w wyniku której podskakuje biała bila, gdy mamy utrudniony dostęp do bili rozgrywanej. Często wykorzystuje się ten trik w celu wykonania skoku bili przy użyciu odkręconej szczytówki kija. Nie zapomnij przed rozkręceniem kija zdeklarować, w jakim celu to robisz – inaczej rozkręcenie kija jest traktowane jako sygnał poddania się).
Kapka (tip) – wykonana najczęściej ze skóry końcówka kija bilardowego. Jedyna część kija, którą możemy dokonać uderzenia. W celu konserwacji i zachowania odpowiedniego tarcia należy często smarować ją kredą.
Karambol – inaczej bilard francuski, jedna z wielu odmian gry w bilard. Gra odbywa się za pomocą trzech bil rozbijanych na stole bez łuz. Bile w karambolu powinny zderzać się ze sobą wg. ściśle określonych zasad.
Kombinacja (kombi) – w trakcie gry deklarowanej: zagranie bilą niezdeklarowaną w deklarowaną.
Kreda – niezbędna do smarowania kapki kija bilardowego. Dzięki odpowiedniej ilości kredy kij nie ześlizguje się w trakcie uderzenia w bile.
Linia bazy – linia poza polem bazy, oddziela ją na wysokości drugiego diamentu.
Losowanie ala bande – losowanie w celu wyłonienia gracza rozpoczynającego grę. Polega na uderzeniu z bazy w bile w kierunku krótszej bandy tak, aby odbiła się od niej. Grę rozpoczyna zawodnik, którego bila zatrzymała się najbliżej krótkiej bandy.
Łuzy (inaczej kieszenie) – otwory w sole, do których wbijane są bile.
Masse (biała po łuku) – zakrzywienie toru ruchu białej bili poprzez uderzenie kijem w prawie pionie.
Nieskończona – jedna z odmian bilardu, znana także jako 14/1. W tej grze zawodnicy określają maksymalną liczbę punktów do zdobycia, aby wygrać rozrywkę. Za każdą wbita bilę gracz otrzymuje jeden punkt.
Odstawna (safe) – techniczne zagranie, które ma na celu utrudnienie gry przeciwnikowi.
Ósemka – jedna z najpopularniejszych gier bilardowych. Zawodnicy wbijają swoje bile (całe lub połówki), na końcu wbijana jest bila z numerem osiem.
Partia – jedna rozgrywka lub kolejka gry. Na partie składa się cały mecz bilardowy.
Partia z kija – tak nazywane jest robicie,w wyniku którego przynajmniej jedna z bil wpadła do łuzy, a gracz wbija kolejno wszystkie bile wygrywając w ten sposób partię.
Pchnięcie – za długi kontakt kapki z biała bila – jest to zagranie karne faulem.
Pole bazy – część stołu bilardowego wyznaczona przez linie bazy. Na polu bazy ustawia się bilę biała do rozegrania lub w grze w ósemkę – po faulu.
Pozycjoner – urządzenie, dzięki któremu zaznaczana jest pozycja bili.
Punkt główny – Znajduje się na wysokości drugiego diamentu, w tym miejscy ustawia się pierwsza bilę trójkąta.
Rączka – część kija bilardowego trzymana przez zawodnika ręką. Często owinięta nicą lub gumą, aby zapobiec ześlizgiwaniu się z rąk w trakcie gry.
Rękawiczka – bilardowa, trzyplacowa rękawica. Używana przez niektórych zawodników, w celu lepszego prowadzenia kija.
Rozbicie – pierwsze uderzenie w grze (otwarcie gry).
Rozbijak – niektórzy z zawodników stosują do gry dwa kije, z czego jeden jest przeznaczony tylko do rozbijania bil. Jest to z reguły nieco cięższy kij, dodatkowo wzmocniony i z twardszą końcówką.
Snooker – angielska odmiana gry w bilard, rozgrywana na większych, dwunastostopowych stołach do snookera. Rozgrywana 15 bilami czerwonymi (każda o wartości 1 punktu) oraz 6 kolorowymi (o wartości 2-7 punktów). Gra rozgrywana jest na punkty, maksymalna ich ilość do zdobycia w grze wynosi 147.
Stop (stoper) – techniczne zagranie, w wyniku którego biała bila zatrzymuje się w miejscu uderzonej bili, w efekcie uderzenia białej bili tuż poniżej jej środka.
Stół otwarty – dotyczy gry w ósemkę. Sytuacja na początku gry, gdy graczenie mają jeszcze przypisanych bil pełnych i połówek.
Stół zamknięty – również dotyczy gry w ósemkę. Następuje zaraz po stole otwartym, gdy zawodnik wbije deklarowaną bilę dokonując tym samym przypisania bil całych i połówek.
Szczytówka – zakończona kapką przednia część kija bilardowego.
Ścigacz (przednia rotacja) – techniczne zagranie polegające na uderzeniu w górną cześć bili, które powoduje jej toczenie się za uderzoną bilą.
Triki (triki bilardowe, trick shots) – ciekawe, techniczne zagrania w wyniku których bile zachowują się w niecodzienny sposób. Na świecie urządzane są także zawody w trikach bilardowych, jest to niezwykle ciekawy i widowiskowy sport.
Trójkąt – przyrząd do układania bil do rozbicia, niezbędny przedmiot w grze.
Wędka (pomocnik, podpórka, grabki) – kij pomocniczy zakończony krzyżakiem lub pająkiem. Układany na stole w celu podtrzymania szczytówki kija, pomaga we właściwym uderzeniu bil.
Wypchnięcie (push out) – dotyczy gry w dziewiątkę. Gdy po rozbiciu gracz ma niewygodna sytuację na stole, ma możliwość zdeklarowania push out i rozegrania bili w dowolny sposób bez zagrożenia faulem. Jego przeciwnik może natomiast zdecydować, czy chce podjąć dalszą walkę.
Zdzierak – akcesorium do służące do czyszczenia kapki.