Aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie nasz serwis www korzysta z plików cookies, które zapewniają prawidłowe działanie serwisu internetowego. Pliki cookies odpowiadają za działanie podstawowych funkcji serwisu www, a po uzyskaniu Twojej zgody, są przez nas wykorzystywane do obserwacji statystyk, analizy sposobów korzystania z serwisu internetowego oraz do celów marketingowych. Nasz serwis używa także plików cookies podmiotów trzecich poprzez wykorzystanie zewnętrznych narzędzi analitycznych i marketingowych. W celu zaakceptowania instalowania na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies powyższych kategorii kliknij przycisk “Zaakceptuj wszystko”. Możesz także wybrać ustawienia plików cookies poprzez wybranie przycisku “Zmień ustawienia”, dokonując wyboru jakie pliki cookies zostaną zainstalowane na Twoim urządzeniu końcowym. Wybierasz poszczególne opcje i zatwierdzasz je przyciskiem “Zapisz ustawienia”. Więcej informacji znajdziesz się w Polityce prywatności.
1. Gra w karambol w odróżnieniu od gry w inne rodzaje bilardu odbywa się na stole pozbawionym łuz.
2. Każdy z zawodników biorących udział w rozgrywce posiada własną bilę rozgrywającą. Aby móc je od siebie odróżnić
jedna z nich oznaczona jest kropką – tzw. bila pikowa (niekiedy może być to również bila w kolorze żółtym. Trzecia bila
koloru czerwonego jest bilą wspólną.
3. Partię rozpoczyna ten zawodnik, którym wygrał rozgrywkę wstępną o rozbicie – tzw. losowanie a’la bande. Rozgrywkę
wstępną przeprowadza się w następujący sposób. Zawodnicy ustawiają swoje bile na linii początkowej i uderzają je w
kierunku górnej bandy, w taki sposób aby bila odbiła się od górnej bandy i powróciła w kierunku bandy dolnej. Rozgrywkę
wstępną wygrywa ten zawodnik, którego bila znalazła się bliżej dolnej bandy. W trakcie uderzenia bile nie mogą się zderzyć
ani dotknąć bili czerwonej.
4. Gra polega na dokonaniu jak największej liczy zderzeniem (carambolage), przy czym zderzenie jest zaliczane w
momencie gdy bila gracza dotknie obu pozostałych bil. Za każde zderzenie zawodnikowi przyznawany jest jeden punkt. Gra
kończy się w momencie uzyskania przez zawodnika ustalonej wcześniej ilości punktów.
5. Faul i strata kolejki następuje wówczas gdy:
- zawodnik nie doprowadził do zderzenia
- co najmniej jedna bila wypadła poza stół
- zawodnik w sposób nieprzepisowy poruszył lub dotknął którąś z bil
- zawodnik pchnął bilę – czyli końcówka kija dotykała białej bili, gdy ta uderzała w inną bilę
- gracz nie dotyka podłogi przynajmniej jedną nogą
- zawodnik znakuje bandę, lub sukno w celu ułatwienia sobie wykonania strzału.
6. Gra z bandami (jeu de bandes):
- jedna banda – zanim dojdzie do zderzenie bila zawodnika musi uderzyć w co najmniej jedną bandę.
- trzy bandy – zanim dojdzie do zderzenia bila zawodnika musi uderzyć w co najmniej trzy bandy.
7. Gra otwarta
Gracze mogą dokonywać dowolnej ilości zderzeń, z wyłączenie tzw. stref zabronionych, które są ustalone i oznaczone na
stole. W danej strefie zawodnik może dokonać zderzenia tylko jeden raz, a przy następnym zderzeniu musi wybić jedną z
bil z danej strefy.